Įvertinkite

Naujienos

Atgal

Rugsėjo 1-oji – šventė ar iššūkių pradžia?

2019-08-26

Artėjant rugsėjui, daugeliui tėvų kyla nerimas dėl to, kaip vaikui seksis šiais mokslo metais. Kiekviename amžiaus tarpsnyje – vis kiti iššūkiai, bet šiame straipsnyje pateiksime patarimų, tinkamų bet kurio mokyklinio amžiaus vaikams.

            Požiūris į mokytojus, mokslus, draugus susiformuoja dar prieš einant į mokyklą. Gerai, jei požiūris yra teigiamas: vaikas sako, kad mokslo metų laukia, nes daug išmoks, sieks savo tikslų, susitiks su draugais. Bet būna vaikas sako, kad nekenčia mokyklos, nenori ten eiti, neturi draugų, mokykla jam nieko neduodanti, o mokytojai – blogi...

            Dar prieš leidžiant vaiką į mokyklą, tėvams itin svarbu stebėti save ir pamatyti, kokį indėlį į vaikų požiūrį formuoja jie patys. Vis dar tenka išgirsti, kad tėvai prieš mokslo metus vaiko akivaizdoje pradeda gąsdinti vaiką: „prasidės mokslo metai, tada tau bus...“, „nedaug jau tau liko linksmintis, pasidžiauk paskutinėm dienelėm, mokykla artėja...“, „tuoj prasidės pamokos ir baigsis tavo kompiuteriai ir žaidimai...“ ir pan. Tokios frazės jau nuo pat pirmos klasės įsišaknija vaiko galvoje, apsipina dar didesniais „baubais“ ir vaikas pradeda matyti mokyklą kaip baisią, nepageidaujamą vietą. Vaikas gali susimąstyti: jei net dideliems ir protingiems tėvams mokykla ir mokytojai atrodo tokie grėsmingi, tai ką kalbėt apie mane? Taip vaikas perima ne savo, o tėvų suformuotą įvaizdį ir gali įsitvirtinti neigiamos nuostatos mokyklos atžvilgiu, baimė eiti į mokyklą, mokyklos kaip savotiškos katorgos suvokimas, manymas, kad nieko gero ten nevyksta. Aišku, kalbant su vaiku nereikėtų pasinerti ir į kitą kraštutinumą: sakyti, kad viskas bus tik gerai ir nebus jokių sunkumų ar iššūkių.  

            Ypač jaunesnio mokyklinio amžiaus vaikams tėvai gali daryti įtaką ir kalbant apie santykius su draugais bei mokytojais. Jei vaikas namuose girdi tokius pasakymus: „mokytojai nesupranta vaikų“, „mokytojai nedirba tinkamai, nes mažai uždirba“, „mokytojai per daug / per mažai reikalauja“, „mokytojai neprofesionalūs“ ir pan., vaikui mokytojo autoritetas smunka. Kad ir koks geras būtų mokytojas, vaikas per pamokas jo jau gali nebegirdėti. Vaikas per mažas susiformuoti savo nuomonę apie mokytojų indėlį į darbą, profesionalumą, o pasipriešinti tėvų nuomonei jis dar negali, nes tėvai vis dar išlieka autoritetai. Todėl jam tenka priimti mokytojus nuvertinančią tėvų nuomonę ir požiūrį apie nieko nevertus mokytojus.

            Ne mažiau svarbus yra ir tėvų išsakomas požiūris į vaikų draugus. Jei tėvai girdint vaikui neigiamai komentuoja jo draugus, pabrėžia neigiamas jų savybes, išsako, kad nereikia su tokiais draugauti, vaikas po truputį gali šalintis bendravimo su jais. Galiausiai gali atsitikti taip, kad mokykloje neliks su kuo draugauti, nes visi, anot tėvų, „per prasti“.

            Tėvų komentarai girdint vaikui yra išties svarbūs ir gali daryti didžiulę įtaką vaiko savijautai bei prisitaikymui mokykloje. Jaunesniojo mokyklinio amžiaus vaikai gali tiesiogiai paklusti tėvų nuomonei. Paaugliai jau turi savo požiūrį, priešinasi tėvų nuomonei, bet tėvų supratingumas ir paauglio draugų priėmimas taip pat išlieka labai svarbus. Pagarba paauglio pasirinkimui, įskaitant jo draugų pasirinkimą, gali labai padėti šiame ir taip nelengvame raidos tarpsnyje.

            Mokykloje svarbios ne tik gautos žinios. Ne mažiau svarbu – mokytis socialinių įgūdžių. Vaikas mokykloje mokosi bendrauti, megzti naujas pažintis, jas išlaikyti, spręsti iškilusius konfliktus, pyktis ir taikytis su draugais. Tai kelia daug visokių jausmų: baimės, pykčio, džiaugsmo, pasibjaurėjimo, pavydo ir kt. Vaikui ne visada lengva pačiam susitvarkyti su kilusiomis emocijomis. Ir jei tėvai padeda jam tvarkytis su šiais jausmais, palaiko kilus sunkumams, padeda išgyventi sunkesnes patirtis, dažniausiai vaikas pats randa išeitį iš konfliktinių situacijų.

Dažnai būna taip, kad vaikai perima tėvų bendravimo modelius ir taiko juos su savo draugais. Jei tėvai konfiktuoja su kaimynais ar bendradarbiais, didelė tikimybė, kad ir vaikas gali „užsikrėsti“ tokiu pavyzdžiu ir taip elgtis su savo klasiokais. Todėl visada svarbu atkreipti dėmesį, kokią žinią savo elgesiu perduodame vaikams, kokį bendravimo pavyzdį rodome.

Štai keli patarimai tėvams, kaip padėti vaikui mokslo metų pradžioje:

- Kurkite šventišką nuotaiką. Švęskite rugsėjo 1-ąją. Nebūtina dalinti dovanas, eiti į kavinę ar kitaip pramogauti. Tai gali būti ir nuoširdūs sveikinimo žodžiai vaikui, rodomas išskirtinis dėmesys, bendri šeimos žaidimai, pokalbiai, buvimas kartu, palaikymas ir paskatinimas, juk šventišką nuotaiką galima sukurti ir širdyje.

- Pasiruošimas mokyklai irgi gali būti malonus: kartu su vaiku galite išsirinkti kuprinę ir kitus mokyklinius reikmenis. Laisvė pačiam vaikui išsirinkti pieštukus, kuprinę ir kitus daiktus gali atnešti jam daug džiaugsmo, malonumo, o kartu tai – ir savarankiškumo, savęs pažinimo skatinimas. Leiskite vaikams rinktis patiems!

- Iš anksto paruoškite mokymosi erdvę, kurioje vaikas galės ramiai ruošti namų darbus. Kartu susitvarkykite mokymosi vietą: rašomąjį stalą, lentynas, stalčius, knygas...

- Didžiuokitės savo vaiku, pamatykite net mažus jo pasiekimų žingsnelius. Kad ir kas tai  būtų, ar gražesnis darbelis, ar naujas susirastas draugas, jūsų paskatinimai vaikui labai reikalingi.

- Skatinkite malonius ir pozityvius jausmus primindami vaikui, kad mokykloje jis susitiks su senais draugais, kurių galbūt nematė visą vasarą, ir vėl galės užsiimti mėgstamomis veiklomis: lankyti būrelius, bendrauti, kurti, pramogauti...

- Palaikykite ryšį su savo vaiku. Nepamirškite teirautis, kaip jam sekėsi mokykloje, kaip prabėgo diena. Džiaukitės kartu su vaiku, jei diena buvo puiki. Palaikykite vaiką, jei kažkas nepasisekė, pabūkite su vaiko jausmais, kai jis liūdi, pyksta, pavydi ar jaučia kitus jausmus. Tiesiog kalbėkitės su vaiku apie jo jausmus, draugus, mokytojus, mėgiamas ir nemėgiamas veiklas.  Sukurkite tokią aplinką vaikui, kurioje jis galėtų saugiai papasakoti tėvams, kaip prabėgo jo diena mokykloje, ką naujo išmoko, kas įvyko tarp jo ir klasiokų.

VšĮ Lazdynų poliklinikos Psichikos sveikatos centro specialistai visuomet pasiruošę Jums padėti, kviečiame registruotis telefonu (8 5) 244 4670.

Straipsnį parengė VšĮ Lazdynų poliklinikos medicinos psichologė
Vanda Sodaitienė

 

VšĮ Lazdynų poliklinika
Erfurto g. 15, LT-04220 Vilnius
Tel./faksas (8 5) 244 4912
El. paštas info@lazdynupol.lt

Kviečiame apsilankyti poliklinikos Facebook profilyje

 

 





Atnaujinta: 2019-08-26 14:42:24
Apklausos nuoroda
(spauskite čia)
(Apklausą apie polikliniką organizuoja Vilniaus m. savivaldybė. Apklausa atsidarys naujame lange)